Separatory koalescencyjne dbają o ekologię eliminując substancje oleiste, smary, ropę lub benzynę z wód opadowych. Stanowią one niezbędny element każdej nowo powstającej stacji paliw. Przy tworzeniu stacji benzynowej, inwestor jest zobowiązany zastosować separator bądź separatory substancji ropopochodnych, zgodnie z przepisami określonymi w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z 18 listopada 2014 roku, regulującym warunki związane z wprowadzaniem ścieków do środowiska wodnego i gleby, oraz dotyczącym substancji szczególnie szkodliwych dla ekosystemu wodnego (Dz.U. 2014 poz. 1800).
Przepisy prawne nakazują podczyszczanie wód zbierających się na powierzchni obiektów służących do przechowywania i dystrybucji paliw. Normy prawne określają maksymalne parametry emisji ścieków z obiektu do sieci kanalizacji deszczowej. Choć przepisy precyzują rozmiar separatora, nie narzucają materiału, z którego ma być wykonany – inwestor, w trakcie budowy stacji benzynowej, może wybrać odpowiedni materiał, dopasowując go do własnych wymagań i preferencji.
Typy separatorów stosowanych na stacjach benzynowych
Separatory można ogólnie kategoryzować ze względu na ich przeznaczenie. Dostępne są na rynku separatory, których zadaniem jest zgromadzenie i oczyszczenie całej wody przepływającej z obszaru zlewni (np. myjni, stacji paliw, warsztatu itp.), a także separatory z systemem obwodowym (tak zwane “by-pass”), które pozwalają na podział na przepływ nominalny podczas normalnej pracy i maksymalny. Często zdarza się, że obszar parkingu jest znacznie większy niż obszar stacji paliw – to skłania do wyboru instalacji z obwodem by-pass, dzięki czemu obniża się koszty.
Separatory substancji ropopochodnych mogą być wykonane z betonu, żelbetu lub tworzywa sztucznego.
Jakie czynniki należy uwzględnić przy wyborze separatora?
Separatory koalescencyjne umożliwiają oczyszczenie wód opadowych tylko dla przepływu nominalnego. Konieczne jest dobranie parametrów separatora w taki sposób, aby przepustowość nominalna była wyższa od maksymalnego przepływu wód deszczowych wpływających do urządzenia. Separatory koalescencyjne są polecane w mniejszych zlewniach, gdzie zanieczyszczenia występują w niewielkich stężeniach. Są one idealne do zastosowania w warsztatach samochodowych, myjniach, na stacjach paliw, w bazach transportowych, mniejszych zakładach przemysłowych oraz na średnich i małych parkingach. Nadają się także do odprowadzania wód z mostów i wiaduktów drogowych.
Separatory lamelowe rekomendowane są do większych zlewni, w których przepływ wód deszczowych może być zróżnicowany w różnych okresach. Są one efektywne w przypadku zróżnicowanego obciążenia przepływu oraz różnej zawartości zanieczyszczeń ropopochodnych i zawiesin.
Podsumowując, wybierając odpowiedni rodzaj separatora, warto zwrócić szczególną uwagę na:
- powierzchnię obszaru, z którego gromadzą się wody deszczowe, co wpływa na ich ilość,
- ilość niepożądanej zawiesiny obecnej w wodach deszczowych,
- możliwość działania urządzenia w przypadku silnych opadów deszczu,
- poziom ochrony wód powierzchniowych, do których są kierowane wody deszczowe – czy jest to strefa ochronna, czy zamknięty akwen, prędkość przepływu i czas, w jakim rzeka lub strumień może się samooczyszczać.
Jeśli mają Państwo jakiekolwiek pytania, służymy darmowymi konsultacjami zarówno dla inwestorów – właścicieli stacji paliw, jak i biur projektowych.